Date:25 mei 2017

Interview Rianne Boot in magazine longwijzer

‘Het eerste wat ik vraag aan een nieuwe cliënt is: wat wil je graag bereiken?’, vertelt fysiotherapeut Rianne Boot. ‘Oudere mensen met COPD noemen dingen als ‘zelf boodschappen doen’ of ‘met mijn kleinkinderen spelen’ en ‘zorgen dat ik niet verder achteruit ga’. Kinderen met astma willen graag meedoen met de gymles of buiten kunnen spelen. Samen gaan we vervolgens aan de slag met een plan, dat bij die wens past.’ Rianne is gespecialiseerd in het behandelen van mensen met een longziekte en weet daardoor heel goed wat het betekent om benauwd te zijn en weinig energie te hebben. ‘Afhankelijk zijn van de hulp van anderen, is heel naar. Met gerichte oefeningen en tips kun je jezelf beter redden.’

Sterke spieren

Omdat iedereen eigen wensen en mogelijkheden heeft, is het behandelplan heel persoonlijk. Ook hangt het van de longziekte af. Rianne Boot: ‘Mensen met astma hebben vaak last van astma-aanvallen. Tussendoor kan het periodes lang heel goed gaan. Met onder andere ademhalingsoefeningen leer ik hen hoe ze de aanvallen beter kunnen opvangen en soms zelfs voorkomen. COPD veroorzaakt doorlopend klachten, die steeds erger worden. Ik vertel mijn cliënten altijd dat ik hun longen helaas niet beter kan maken. Maar fysiotherapie kan de conditie wel verbeteren en de spieren sterker maken. Dat is belangrijk, want sterke spieren ondersteunen de ademhaling. Zo worden de beschadigingen in de longen een beetje gecompenseerd.’
Ook bij andere longziekten is fysiotherapie nuttig. Bert Strookappe deed onderzoek aan de Universiteit van Maastricht naar mensen met sarcoïdose of longfibrose. Na een trainingsprogramma van 12 weken kon 50 % meer inspanning aan en was de longfunctie verbeterd of stabiel gebleven.

Goede Balans

Naast oefenen, is rust heel belangrijk’, zegt Rianne. ‘Zeker mensen met COPD gaan hun grenzen nogal eens over. Die leer ik ‘temperiseren’, zoals dat heet. Dat houdt in dat je tussendoor steeds even rust pakt. Door training ontstaan namelijk kleine scheurtjes in de spieren. Tijdens rust maakt je lichaam extra spierweefsel aan om die scheurtjes weer te herstellen. Op die manier worden de spieren steeds sterker. Bovendien is het belangrijk om je energie te verdelen. Meestal laat ik mensen een week een dagboekje bijhouden waarin ze alles wat ze op een dag doen heel precies opschrijven. Dan komen ze er vaak achter dat dit meer is dan ze dachten.’

Een andere groep doet juist te weinig uit angst om benauwd te worden. Het is dus best lastig om de balans tussen rust en activiteit zelf helemaal goed te krijgen. Ook daarbij is fysiotherapie nuttig. Rianne heeft bijvoorbeeld een goede tip tegen benauwdheid: ‘Hang even naar voren door bijvoorbeeld te leunen op een stoel of een winkelwagentje. Dan helpen de spieren aan de voorzijde mee bij de ademhaling. Doe dit wel alleen om even tot rust te komen, want de ademhaling wordt er oppervlakkiger door.

Niet het hele jaar door

‘Zoek bij ernstige klachten een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in longziekten’, adviseert Rianne Boot. ‘Wij werken samen met longverpleegkundigen en -artsen. En een paar keer per jaar komen we met een groep fysiotherapeuten samen en praten elkaar bij. Zo is iedereen op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.’

Bron: Judith van Ankeren longwijzer nr 3 2017 Longfonds
Volledige artikel in longwijzer nr 3 2017